T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI YATIRIM VE İŞLETMELER GENEL MÜDÜRLÜĞÜ

Esas ve Usuller

T.C. KÜLTÜR VE TURİZM BAKANLIĞI 
KAMU ELİYLEYAPILAN KÜLTÜR YATIRIMLARINA DESTEK PROJESİ HAKKINDA ESAS VE USULLER 

BİRİNCİ BÖLÜM 
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar 

             Amaç

            MADDE 1- (1) Bu esas ve usullerin amacı, Bakanlığımız Yatırım Programında yer alan 2009H040050 proje numaralı “Kamu Eliyle Yapılan Kültür Yatırımlarına Destek Projesi” nin harcamaya ilişkin uygulama esaslarını oluşturmaktır.

           

            Kapsam

            MADDE 2- (1) Bu esas ve usuller, Bakanlığımız Yatırım Programında yer alan 2009H040050 proje numaralı “Kamu Eliyle Yapılan Kültür Yatırımlarına Destek Projesi” ile ilgili hususları kapsar.

           

            Dayanak

            MADDE 3- (1) Bu esas ve usuller, 12 Ocak 2013 tarih ve 28526 sayılı (Mükerrer) Resmi Gazetede yayımlanan 2013 Yılı Yatırım Programının Bakanlığımızla ilgili bölümünde “Kamu Eliyle Yapılan Kültür Yatırımlarına Destek Projesi”nin bulunduğu sayfanın (26) numaralı dip notunda yer alan, “Bakanlıkça hazırlanıp Kalkınma Bakanlığınca Onaylanacak Esas ve Usuller kapsamında harcama yapılabilecektir” hükmü gereğince hazırlanmıştır.

           

            Tanımlar ve Kısaltmalar

            MADDE 4- (1) Bu esas ve usullerde geçen;

           

            a) Bakanlık: Kültür ve Turizm Bakanlığını,

            b) Bakan: Kültür ve Turizm Bakanını,

            c) SGB : Kültür ve Turizm Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığını,

            d) Proje: Kamu Eliyle Yapılan Kültür Yatırımlarına (Kültür Merkezleri, Kongre Merkezleri, Müzeler, Kütüphaneler ve benzeri amaçlı yapılar) Destek Projesini,

            e) Destek Kararı: Kamu eliyle yapılan kültür yatırımının Bakanlıkça desteklenmesine ilişkin Bakanlık kararını,

            f) Kamu Eliyle Yapılan Kültür Yatırımı: Bakanlık dışında diğer kamu kurum ve kuruluşları tarafından yapılan/yapılacak kültür merkezleri, kongre merkezleri, müzeler, kütüphaneler ve benzeri yatırımları,

            g) Yatırım projesi: Kamu eliyle yapılan kültür yatırımı projesini,

            h)  KDV : Katma Değer Vergisini,

ifade eder.


İKİNCİ BÖLÜM 
Proje İle İlgili Genel Hususlar 

            Projenin Amacı

            MADDE 5- (1) Projenin amacı, Bakanlığın görev alanı içinde olmakla birlikte, diğer kamu kurum ve kuruluşları tarafından başlanacak veya başlanılan, ancak mali kaynak yetersizliği nedeniyle başlanılamayan veya bitirilemeyen kültür yatırımlarının gerçekleştirilerek kamunun hizmetine sunulmasını sağlamaktır.

           

            Destek Kararı

            MADDE 6- (1) Destek kararı, destek verilecek yatırım projesinin, Kamu Eliyle Yapılan Kültür Yatırımlarına Destek Projesi kapsamında desteklenmesine ilişkin Bakan Onayından ibarettir.

(2) Destek kararı verilen yatırım projelerine ödenek aktarılabilmesi için yatırım projesinin en az %50 oranında fiziki gerçekleşmesinin Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce tespit edilmiş olması gereklidir.

            (3) Destek kapsamına alınacak projeler belirlenirken; il-ilçe merkezi önceliği, yerleşim yerinin nüfusu ve kültür yatırımı ihtiyacı göz önünde bulundurulur.

(4) Destek kararı verilmeden önce Bakanlık yerinde inceleme yaptırabilir.

(5) Ticari amaçla yapılan yatırımlar bu projenin kapsamı dışındadır.

           

            Destek Oranı

            MADDE 7- (1) Proje kapsamında Bakanlık tarafından diğer kamu kurum ve kuruluşlarının onarım ve yatırım projelerine sağlanacak ödenek desteği;

a) Söz konusu projenin uygulanmasına ilişkin ihaleye çıkılarak yaptırılan işlerde, sözleşme bedelinin % 50’sini,

b) İhaleye çıkılmadan ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının kendi imkanları ile yapılan işlerde, bağlı bulundukları Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce onaylanacak işin tamamını kapsayan yaklaşık maliyet bedelinin %50’sini, geçmeyecektir.

c) Kamu kurum ve kuruluşlarına ait mevcut binalarda;

c-1- İhaleye çıkılarak yaptırılacak olan kültür merkezi, kongre merkezi, kütüphane, müze ve benzeri amaçlı yapıların dönüşümüne ilişkin tadilat ve onarım işlerinde sözleşme bedelinin % 50’sini,

c-2- İhaleye çıkılmadan kamu kurum ve kuruluşlarının kendi imkanları ile yapacakları kültür merkezi, kongre merkezi, kütüphane, müze ve benzeri amaçlı yapıların dönüşümüne ilişkin tadilat ve onarım işlerinde, bağlı bulundukları Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce onaylanacak işin tamamını kapsayan yaklaşık maliyet bedelinin % 50’sini, geçmeyecektir. 

(2) Proje kapsamında ihtiyaç duyulması halinde, yatırım projesinin proje yapım bedeli veya bir kısmı (KDV hariç) ayrıca Kamu Eliyle Yapılan Kültür Yatırımlarına Destek Projesinden karşılanabilir.

            (3) Bakanlığımız Yatırım Programında yer alan kültür merkezi projelerinden fiziki gerçekleşmeleri % 50’nin altında olan projelere, yerel yönetimlere devredilmeleri durumunda, Kamu Eliyle Yapılan Kültür Yatırımlarına Destek Projesi kapsamında öncelikli olarak ödenek tahsis edilebilir.

            (4) Proje kapsamında sağlanacak ödenek desteği bedellerine Katma Değer Vergisi (KDV) dahil edilmez.

            
            Diğer Hususlar

            MADDE 8- (1) Yardım talebine konu alan Kültür Merkezi projelerinde; Kültür Merkezinin kullanım fonksiyonu itibariyle ana ünitesi olan konferans, toplantı, tiyatro ve gösterilere imkan sağlayacak şekilde planlanmış çok amaçlı salon, salonun kullanım fonksiyonuna bağlı olarak yer alması zorunlu olan fuaye, yeterli sayıda w.c ve lavabolar, sahne, sahneye bağlı soyunma, dinlenme ünitelerinin ve kütüphane, sergi, atölye vb. mekanların bulunması gerekmektedir.

            (2) Kültür Evi niteliğinde kullanılması planlanmış yapılarda ise; en az 100 kişi kapasiteli toplantı, konferans vb. nitelikte etkinliklerin yapılabileceği salon, kütüphane, sergi alanı, atölye gibi mekanların yer alması gerekmektedir.           

            (3) Yardım talebine konu olan projenin; içerisinde ticari alanlar, spor aktiviteleri ve düğün salonu v.b. gibi mekanları da kapsaması durumunda, yalnızca “kültür merkezi, kongre merkezi, kütüphane, müze vb.” kısmına ödenek desteği verilmesi mümkün olacaktır.

 (4) Müze yapılmak üzere destek kararı verilen yapı tescilli taşınmaz ise en az % 50 oranında fiziki gerçekleşmesinin ilgili Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğünce tespit edilmesi gereklidir.

(5) Proje kapsamında ödenek desteği sağlayacak ilgili birim tarafından Destek Kararı verilen her bir iş için “Kamu Eliyle Yapılan Kültür Yatırımlarına Destek Projesi Hakkında Esas ve Usullerde yer alan şart ve nitelikleri taşımaktadır.” ibaresinin bulunduğu uygunluk yazısı Strateji Geliştirme Başkanlığına gönderilir.

            (6) İş veya keşif artışlarından kaynaklanan durumlarda ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde işlem yapılır.

 

Protokol

            MADDE 9- (1) Destek verilmesi kararlaştırılan projelerden söz konusu desteğe ilişkin tarafların hak ve yükümlülükleri bir protokolle düzenlenir. Protokol, Bakanlık adına Bakan, desteği alacak kurum adına kurumun en üst yöneticisi tarafından imzalanır. Bakan, imza yetkisini yazılı olarak uygun gördüğü yöneticilere devredebilir.

      

Proje Parametrelerinde Yıl İçinde Yapılacak Değişiklikler

            MADDE 10- (1) Proje kapsamında yer alan ödeneklerin Bakanlığımızın diğer yatırım projelerine aktarılmaması esastır. Ancak, zorunlu hallerde Yılı Programının Uygulanması, Koordinasyonu ve İzlenmesine Dair Kararda yer alan usullere uyulur.

           

            İzleme ve Rapor

            MADDE 11- (1)Desteklenen projelere ilişkin harcamalar ve fiziki gerçekleşme durumları, ödenek desteğini sağlayan birim tarafından izlenir ve buna ilişkin bilgiler periyodik olarak mali yılın bitimini müteakip 1 (bir) ay içinde Strateji Geliştirme Başkanlığına gönderilir.

(2) Projenin gerçekleşmesi ve gelişimiyle ilgili genel değerlendirmelerin yapıldığı raporlar, Kalkınma Bakanlığına gönderilmek üzere periyodik olarak mali yılın bitimini müteakip 1 (bir) ay içinde Strateji Geliştirme Başkanlığına gönderilir.

           

            Amaç Dışı Kullanma

            MADDE 12- (1) Bakanlık tarafından sağlanan destekler amacı dışında kullanılamaz.

            (2) Sağlanan desteğin amacına uygun kullanıp kullanılmadığı Valilikçe (Kültür ve Turizm İl Müdürlüğü) izlenir ve gerekli görüldüğünde Bakanlık tarafından denetlenebilir.            

            (3) Desteğin amacı dışında kullanıldığının tespiti halinde, sağlanan desteğin geri alınması için gerekli yasal işlemler yapılır.


 
SON HÜKÜMLER
Son Hükümler
 

            Tereddütlerin Giderilmesi

            MADDE 13- (1)  Proje kapsamında, doğacak tereddütleri ve uygulamaya ilişkin aksaklıkları gidermeye, uygulamayı yönlendirmeye, gerekli düzenlemeleri yapmaya ve bilgi talep etmeye SGB yetkilidir.

           

            GEÇİCİ MADDE (1) Bu esas ve usullerin yürürlüğe girmesinden önce imzalanmış protokoller geçerlidir. Gerek görülmesi halinde mevcut protokollere bu esas ve usuller çerçevesinde ek protokoller düzenlenebilir.

           

            Yürürlük

            MADDE 14- (1) Bu esas ve usuller Kalkınma Bakanlığı tarafından onaylandığı tarihten itibaren yürürlüğe girer.

 

Yürütme  

                                   MADDE 15- (1) Bu esas ve usulleri Kültür ve Turizm Bakanı yürütür.